17 Temmuz 2016 Pazar

Durum Değerlendirilmesi ve Özyeğin Üniversitesi ICAO Level Sınavı (Havacılık İngilizcesi) Deneyimim

Değerli havacılık meraklısı arkadaşlarım, yine uzun bir aradan sonra hepinize merhabalar. Alet eğitimim ve CPL eğitimimi atlattım bunlarla ilgili birkaç birşeyler karaladıktan sonra girmiş olduğum Level sınavı hakkında biraz bahsetmek istiyorum.

Bildiğiniz üzere THK'da pilotaj eğitimimi aldım ve kurum içi türlü sıkıntılar yaşanmasından mütevellit(bu kelime de hoş durmadı değil) uçuşlarımız ite kaka ilerliyor. Maaşlar ödenmiyor, teknisyenler kaçıyor bunlar heryerde okuyabileceğiniz türden söylemler tabii ki ama gerçek.


IR eğitimimi tamamladıktan sonra işin en uzun tarafı açıkcası CPL sürdü çünkü; CPL eğitiminde yanlış hatırlamıyorsam(hatırlayamıyorum çünkü okadar uzun sürdü ki unuttum logbookdan açıp bakmam lazım) 5 saat kadarlık bir eğitimi toplanabilir iniş takımına sahip bir uçakla yapılması gerekiyor. Okulumuzda buna sahip tek uçak çift motorlu uçaklarımız ve yaşanan bahsettiğim hususlar nedeniyle topallayarakda olsa CPL eğitimimizi bitirdik checkride ımızdan geçtik ve CPL lisansımızı aldık. 


Peki neler yaptık bu süreçte derseniz; IR bildiğiniz üzere aletli uçuş eğitimi yani önümüzdeki seyrüsefer cihazları yardımıyla uçuşlarımızı gerçekleştirdimiz bir eğitim idi bununla ilgili de simülatör de alet eğitimi seti hazırlayıp satışa sunmuştum çift motor uçaklarımızın bakımını beklediğim 4 aylık süre zardı dahilinde. Bence uçuş eğitimimin en önemli aşamasıydı çünkü öğrenilecek ve hayat boyu unutmamam gereken zilyon bilgiyi içeriyordu, hepsi hayati önem taşıyordu. CPL ise, ticari uçuş yapacağımızdan uçuş yetilerimizin limitlerin düşürülerek geliştirildiği bir aşamaydı en kısa tabirle. PPL de ne yaptıysak CPL de onu yaptık. VFR seyrüsefer, hava hareketleri, emergency durumlar vb. Bu eğitime şöyle örnek vereyim en kaba tabirle; herhangi bir havayolu ucağını tahteravalli gibi düşünün ve sizin yaptığınız ufak kumanda hamlelerinin ortadaki ve arkadaki yolcuları ne kadar etkileyeceğini düşünün. Yaptığınız yüksek kumanda hamleleri arkadaki yolcuların(heleki uçaktan korkuyorsa) kusmasına hatta daha fazla endişeye kapılıp daha kötü şeylerin oluşmasına izin verebilir. Bu nedenle kumanda hakimiyetimizi geliştirdik, irtifa hataları ve sürat hatalarını minimize ettik bu eğitim boyunca(herşey emniyet ve yolcularımız için). CPL checkride'ımda inanılmaz güzel geçti herşeyi tam istenildiği gibi yaptım ve CPL'ime kavuştum. Şu sıralar ME için çift motorun bakımdan çıkmasını beklemeye devam ediyorum :)





Checkride sonrası sözlüm ile 27 pist üzerinde bir anı bıraktık.
(Checkride bittikten sonra saat 19 gibiydi ve meydana iniş kalkış yapan trafik olmadığı için böyle bir fotoğraf çekebildik yanlış anlaşılmaya mahal vermeyelim yine de)

Gelelim işin Level tarafına; normalde bu Level sınavına girmek için belirlenmiş şart PPL lisansıdır. Ülkemizde iki yer bu sınavı yapabiliyor birisi SHGM bir diğeri ise Özyeğin Üniversitesi. Sivil Havacılık sınavı bilgisaya vasıtası ile yapıyor, ÖZÜ ise bir examiner ile. SHGM sınavında çok yogunluk olduğu için ve bilgisayar sayısı azlığı nedeniyle sınava CPL ile girilebiliyor. Şimdi bu temel bilgileri geçtikten sonra detaya inelim. Konuştuğum herkesin SHGM'ye git demesi nedeniyle ben bu sınava CPL alıp girmeyi istedim çünkü inanılmaz göz korkuttular ÖZÜ'de 4 level alan SHGM'de 6 alıyor gibisinden(sınavda 6 level var en az 4 almak gerekiyor). CPL bitişi ile bende sınav tarihimi almak için başvuru zamanını bekledim, saat 9 açılan başvuruya saat 9:35 de girip başvurmak istedim başvuru günü lakin bir tane yer kalmamış üstüne üstlük Temmuz'da gireceğim yere yanlış hatırlamıyorsam bir sonraki başvuru Ekim ayında gözüküyordu sitede bende napalım kadermiş dedim tuttum Özyeğine başvurdum. 


Sınav ücretleri; SHGM : 300 TL

                          ÖZÜ    : 400 TL

Sınavda genel itibariyle her iki sınav merkezindede sizin gramer yapısı ve bilginizden çok, anlayabilme ve sorulan sorulara yanıt verebilme kapasiteniz ölçülüyor(SHGM de ek olarak fonetik alfabe ve sayıları okuyorsunuz frezyolojinize bakıyorlar).


SHGM deneyimim olmadığından bilemiyeceğim lakin ÖZÜ deneyimimi aktarayım. Öncelikle hemen sample test linkimizi verelim; 


Örnek Test İçin Tıklayın


Linktede görebileceğiniz üzere sınav üç(bazen bölümler içindede bölümler var) bölümden oluşuyor:

1- Sizin hakkınızda ve mesleki sorularla karşılaşıyorsunuz. Sınav soruları burada sizin öğrenci veya profesyonel pilot olmanıza gore değişiyor. CPL iniz olsada ÖZÜ sizi profesyonel saymıyor, profesyonel olmak için işe girmek gerekiyormuş heralde :) herhangi bir şirkette çalışmadığımdan sorular örnektekilerden çok ayrı yerlerden geldi. Örnek olarak okuduğun uçuş okulu hakkında bahset gibisinden yada hangi uçuş eğitim safhası daha önemliydi senin açından gibi. Bu bölümden konuşmada hiçbir sıkıntım olmadığı için şakır şakır konuşarak mükemmel şekilde geçtim. Eğlenceliydi...


2- Bu bölüm aslında 3 bölümden oluşuyor


a- Readback; Bu sınavın önde giden en zor yeri burası arkadaşlar. Yanlış hatırlamıyorsam örneklerde 7 numaralı readbackti, sirise sindistorm ahead(there is a thunderstorm ahead) diyor aynen bu şekilde değişik şivelerden ( :D ) size sorular yöneltiliyor. Bazen o denli anlaşılmazdı ki inanın a b c duymuyordum ebelülbülel gibisinden readback yapılan yerler vardı 2 tanesinin hepsini bildiysem çoğunun yarısını anlamadığımdan yarısını söyledim ve bir tanesinden üzgünüm hiçbirşey anlamadım dedim. Sınavda moralimi tek bozan yer burası oldu.


b- Ask a question- Size bir abnormality dinletiliyor (kabin memuru bir durumu rapor ediyor) siz de ona soru soruyorsunuz. En açık örnek gelmeyen yolcumuz var dedi mesela, siz kaç tane diyorsunuz. Bu bölümde inanılmaz rahat geçti hatta sizden teknik bilgi istenmediğinden saçma sapan cevaplar da verebilirsiniz önemli olan konuyu anlayıp istenileni vermek karşıya. Bana çıkan bir gaz kokusu geliyor dedi, bende cevap olarak burnunla kokla ne çeşit bir koku dedim misal olarak :) Çünkü o anda gerçekten teorik bir şey düşünemedim :D


c- Advise - Size yine bir abnormality soruluyor ve buna tavsiye vermeniz bekleniyor. Örneklerden yola çıkarsak, üzgün depresif bir yolcu var dediyse ne sorunu var sor bir içecek ikram et gibisinden. Bu bölümümde çok güzel geçti.


3- Fotoğraf yorumlama ve o fotoğrafa ilişkin konularda sorular.


Örneğin motor yangını var resimin birinde ve ne olmuş diyor anlatıyorsunuz, 2. bir resim geliyor yine yangın var ama kanatta, iki resimle ilgili benzerlikler ve farklılıklar soru olarak geliyor. Daha sonrasında yangınlarla ilgili sorular geliyor, önlemler nelerdir neden nasıl yangın olur. En tehlikeli yangın nedir gibisinden. Bu bölümde çok güzel geçti.


Genel anlamda çok zevk aldığım bir sınavdı fakat readback kısmındaki mesajlar normal bir anadili ingilizce olan bir vatandaşın bile anlayabileceği şeyler değildi ki galiba bu nedenle insanlar bana hep ÖZÜ zor diyorlarmış yoksa konuşan anlayan bir insan rahatlıkla bu sınavdan 6 alır. Readback kısımlarındaki en büyük handikap ise teyp inanılmaz küçük arkadaşlar küçük derken gerçekten küçük. İngilizce olarak şöyle şöyle anlatayım çünkü bunun kullanıldığı capslere hep gülmüşümdür; It was tiny, when i said tiny , i mean it was so so so tiny. Küçük olmasını geçtim oturduğumuz masa 2 e 1,5 ve bu masada karşılıklı oturuyorsunuz examiner ile ve o minik teyp examinere dönük duruyor bir ara gerçekten masanın üzerine çıkıcakyım duymak için. Ses düşük içerideki akustik ise inanılmaz berbat, hamam diyeyim siz anlayın. Hani size sample testte burdaki kayıtlarda ses kötü diye orjinalleri dinlettiği link var ya, hah o öyle değil!!  adamın konuştuğu kayıtlara evde sahipseniz protools yada cubase yada logic gibi ses işleme programları ile room reverb verin o şekilde dinleyin gerçek kayıtlar o şekilde duyuluyor odada.


Herşeye rağmen dediğim gibi çok zevk aldım bu sınavdan, ÖZÜ biraz uzakta şehre göre arkadaşınız yoksa otobüs önermem taksi ile gidin, arkadaşım arabayla bıraktı beni burdan  tekrar teşekkür ediyorum ona da. Sınav sonuçları 10 iş günü içerisinde ulaşacakmış beklemedeyiz. Umarım bu yazı kafanızdaki soru işaretlerini siler, bir sonraki yazımda(ki bu da TOEIC ile ilgili olacak muhtemelen) görüşmek dileği ile.


Önemli Güncelleme "27.03.2017" :

Galiba yazılarımı birileri okumuş olacak ki donanım değişmiş yeni giren bir arkadaş mail attı aynen aktarıyorum.

- Sistem değişmiş, kulağında iki tane koca hoparlör ve kabin içinde sesler çok temiz geliyor.

İlgili Arkadaşın Deneyim Yazısı

Güncelleme:
Test sonuçlarım geldi şok oldum diyebilirim. Sınav 6 başlıkta değerlendirilmiş bu 6 başlıktan aldığım notu toplayıp 6 ile böldüğümde Level 5 alırken yukarıda bahsettiğim kötü bölümden Level 3 almışım ve sınav sonucu alınan en kötü nota göre veriliyormuş. Hayatımda bu kadar ilginç bir sınav sonucu değerlendirmesi görmedim. Şimdi anladım neden ÖZÜ zor diyorlar, tamamen para tuzağı. Kişisel tecrübemden sonra ÖZÜ de girmemenizin size yarar sağlayacağını düşünüyorum.




Ulaşmak isteyenler; 
E-mail : yigitbilgic@gmail.com 
Instagram: apieceofaviation




Yorum yapmak için "Yorumlama Biçimi" kısmını "Anonim" yada varsa Gmail hesabınız "Google" olarak seçiniz.